uolls pun tau kan akak ni keje kat company printing kan ...so keje printing memerinting ni dah menjadi tugas akak ler kan...so ade lah sorang customer ni suruh akak design kan flyer dia..dia buat business cosmetics...name cosmetic dia SKINETICS... sedap name tu.... then lepas tu kami pun berbincang lah tentang design dia nak buat....dulu dia pernah buat calling card kat tempat akak ni..then dia punya perangai...emmmmm..bukan cerewet tapi cuba berlagak pandai tapi bongok...opsss terover gitew...
then kali ni plak dia nak buat flyer..dia datang ngan anak dia dalam lingkungan umur 19 tahun lah gitew..so akak ni dah tua lah..tapi muka dia x lah tua sangat.,...bincang punya bincang..so dia nak buat flyer itew ikut tema produk dia warna meroon..ok lah tu kan...tapi cara dia bercakap macam akak ni bodoh langsung pasal design..siap cakap cam ni lagi..." cadangan i mula2 dulu i nak buat flyer i kat designer yang design catalog IKEA tu..dia buat mmg cantek , klass, kualiti dan mmg standart international lah..and pastinya produk i nampak setanding ngan produk luar yang dah popular tu...TAPI mahal lah charge dia...so i buat kat tempat u...murah sikit....mmmm u boleh ker buat cantek2 ni...and i nak bg tau u..u jangan salah guna logo i tu tau..nanti saman u kat makamah...u must remember.. customer is always right tau".. dia cakap dengan nada serius....kalau uolls dengar kata2 ni ape korang balas....
customer x customer..akak pedulik ape..sebab bos akak pun dah naik menyampah dengan dia ni...so akak pun membalas..."akak! kat sini customer x always right yer, harap maklum..kalau akak rase akak xde duit nak buat kat designer IKEA yang di bangga kan itu..akak xyah nak cakap banyak..kami akan sediakan design macam mane yang you nak..so kalau akak sangsi tentang kualiti kami..u are free to go..buat lah kat tempat lain..paham!"...lantas perempuan itew pun terdiam dan sambil tersengeh2 setuju ngan kata2 akak n order kat kitorang....selesai satu masalah....
belum selesai uolss....perempuan ni telah menghantui hidup akak plak...dia akan call akak 2 or 3 kali sehari...tanya progress flyers dia dan kata2 dia same je..." buat cantek2 yer..kualiti tau...i nak buat cam international tau..."..berulang2 kali..pening akak..satu dua kali tu ok lah tapi ni dah masuk 5 hari dia call akak.....
pagi ni dia call akak kul 7.45 pagi and tanya pasal flyer dia...and akak ngok ade 8 miss kol dari dia sebelum ni..kul bape dia start call akak ni...dah lah akak masih tidur n need my burti sleep...gitew...lantas akak menjawab..." kau ni x reti bahasa ker ko ni bodoh...berape kali nak bg tau ni...tau x ini bukan waktu kerja saya...ko x reti sabar ker..ko ni gila ker hape?...kalau x ..ko buat tempat lain..tengok berape ribu dia akan charge ko sebab ko ni bodoh dan x reti bahasa....aku akan call ko nanti bg tau bila leh amik..ko paham ker tak?".....tiba2 kan akak terkeluar bahasa kasar kepada betina tua itew..trus dia diam... dan berkata...." maafkan akak dik..akak cuma excited je dan x yakin uoll leh buat cantek2..n akak sangka akak buat adik tension...mintak maaf bebanyak yer...so bila dik cakap cam ni maknenya akak dah ganggu perasaan adik..dan ini akan beri kesan pada flyers akak...akak janji akak x call lagi..and akak akan tunggu adik call je...buat cantek2 tau"....tetap jugak nak bg kata2 yang sama kan..ni nak bg tau ni... thanks sebab paham ok!
bukan niat akak nak kurang ajar n buat customer lari..tapi kalau benda ni buat akak jadi pening n gila...sesekali harus juga dimaki..bagi sedar sikit....call sekali 2 cukup ler...kalau cam ni..baik ko duduk ngan akak je..so 24 jam ko leh tanya akak pasal flayer..x pun cik kak oi..ko keje je kat sini..so ko paham cam ner tension nak buat flyers ko tu...