ahli geng kongsi senduk

Kak Senduk Fan Club Klik sini

bit.ly/1c5OxpX

Thursday, 30 January 2014

Kak Senduk ke Medan Indonesia

hi uollsss....

baru ni akak nak cerita pengalaman akak ke kota medan pada 14 januari yang lepas... akak dah beberapa kali ke indonesia..tapi kota medan baru sekali ni...

mmg sonok lah sangat.. sebab akak telah di sponcer oleh orang kaya kelang yang bernama Tengku Nurveeda Daniella Hayden Chow... kelas x nama dia...tu baru nama..muka dia lagi kelas tauuu... tq tengku sebab sponcer kak senduk..jasa mu di kenang..

                      

lepas ni sila sponcer kak senduk ke negara bersalji pulak yer...

ok plan nak p 3 orang tapi one of the member Nur Natasya Syuyen Ah Kow x dapat pegi sebab terpaksa uruskan visa ke india atas urusan kerja...

so akak pi berdua je ngan tengku..

kadar tukaran wang masa kak p tu adalah RM 271 = RP 1,000,000.00... jutawan ko...

dan penerbangan kami dia taja oleh Air Asia..." every bapok can fly"... fly jam 8.45 pagi dari LCCT. pepagi subuh sepie akak dah sampai dengan hanya membawa 2 helai baju dan 2 helai suar... kata nak soping kan..so x yah bawak banyak barang....

pergi luggage kitorang x bayar.. balik baru kitorang beli luggage.

so kapal yang membawa kami ke kota medan adalah air asia indonesia... ada 3 stewardess yang bertugas... 3 perempuan indonesia yang muda biase2 je dengan makeup ala2 makan malam walaupun dia pagi hari.. biase lah tu stewardess air asia.. konsep makeup suka hati..

nak berangkat ke medan ramai sekali warga indonesia yang naik..kira cam balik kampung gitu...

penerbangan mengambil masa 1 jam..tapi sampai cepat kot sebab kapal terbang pecut..so sampai pada waktu yang sama dengan waktu berlepas..kerana masa di indonesia 1 jam lewat dari waktu malaysia.

kami sampai di medan..Kuala Namu international Airport yang menggantikan airport lama Polonia yang telah azab...


airport kuala namu ni airport baru..cantik..moden.. tapi x secantik klia lah...

bila sampai trerus ke imegresen mereka...

bila akak sampai hulur pasport.." slamat pagi pak"..akak ucapkan...

lantas di sangsang oleh indon jahanam itu dengan keras..." emangnya pagi..komu ingat ini sore"..

eh kimak ni..ucap selamat pun ko marah...rupa imegresen tu masam je..dalam hati berkata..berlagak ko kan..ko kalau kat malaysia tukang sapu jer yer...

lepas cop2 semua..kak tengku lapar..so kitorang pun ke A&W..tapi pronunciation dia adalah AAAA WEY .. ini kerana A di sebut Aaaaaa..W di sebut Wey... order apa thah..semua set di sediakan nasi.. konsep makan kat gerai gitu...

lepas mencekik terus mau ke bandar medan...dr kuala namu ke kota medan perjalanan mengambil masa 1 jam... ingat nak naik train dia...tren ala2 ERL cam tu.. tapi Kak tengku ajak akak naik teksi terus ke hotel...Kitorang di approach oleh pemand teksi.. tambang ke kota medan berharga RP150,000.00 .. bapa tu.. kira sendiri...

so terus ke kota medan.. jalan dr airport agak ok jalan dia x sesak... tapi pertengahan jalan ia mula menjadi buruk dan buruk dan buruk... 

apa yang akak boleh gambarkan kota medan ni adalah seperti tahun pertengahan 70an yang stuck sampai ke sekarang...

sesak.. sesak dia cam malam raya di jalan tar.. ramai orang... tapi x berapa jem sangat



so akak ngan kak tengku duk di Garuda Plaza Hotel.. bertaraf 3 bintang.. tapi kalau kat malaysia ala2 4 star gitu.. siap ada welcome drink bagai kan... hotel ni terletak di tengah kota medan. bilik dia agak cantik dengan rate yanga murah.. tapi pi booking kat agoda..lagi murah...

banyak hotel kat sini.. 

hotel ni juga menjadi tempat transit pilot, steward n stewardess Lion Air. so meriah sangat...kitorang duk 4 hari including breakfast.

Day 1

sampai je letak beg..duk stengah jam..trus gerak kluar ke Pajak Ikan... nama je pajak ikan..tapi bukan jual ikan.. tempat jual2 kain..tudung bagai uollssssss....


kitorang p naik BETOR ..singkatan Beca Bermotor.. suka dia je kan... naik dua orang ngan Kak tengku...sebab kak tengku gajah n akak gajah kecil..terpaksa lah akak berhimpit skit... satu perjalanan RP 20,000.00... 



so sampai sana je turus trus ke tempat jualan..nak tengok2... tempat tu sempit..macam celah2 kedai kat jalan tar gitu lah... masuk je area tu... akak n kak Tengku telah di kompangkan ...

" Eh kak Lemon!... Kak lemon..kak lemon..Kak lemon mau belanja ya" ... aku pun x tau apa maksud kak lemon tu... kalau dalam erti kata lain cam kena kompang Pondan pondan pondan gitu lah...

sakit betul hati aku... diorang ikut je sambil bawak keychain suruh beli...Kak lemon kak lemon beli kado nya kak lemon..beli keychain kak lemon...

sepanjang jalan mengekor...sakit jiwa...akak terpikir adakah kak lemon itu bermaksud LE = Lembut dan Mon = Montel kerana kami gajah.. so kak Lemon = Lembut Montel...  yer kot...

mmmg rensa uolssss..menanah telinga ni semua kak lemon2..siap tukang jual tu pun ikut kak lemon kak Lemon...

sebab sentap kitorang di kompang dengan riang ria..kitorang x nak beli... kimak punya indon.. kalau x dah soping dah tadi...mmg vinats sangat

Kak tengku rensa sangat sebab dia yang di kompang lebih tadi..so trus berupah arah ke sun plaza...

tempat dia ramai orang x tau..sebab kak tengku dah beberapa kali ke sini so dia tau lah kan..so terus ke sun plaza...


sun plaza ni agak kelas skit..ala2 mid valley gituw lah...besar 5 tingkat cam tu lah..besar... siap ada sogo dalam ni...pasaraya kelas skit... kitorang ke sini nak beli lace.. pasaraya ni mmg agak gah tapi dia ada kedai kain yang menjual kain lace yang sangat murah... ko bayangkan lace satu bahan 2 meter lace yang kalau kat malaysia harga dia semeter RM 90..kat sana dua meter  RP 150,000 = RM 45..cam tu..so kalau 4 meter cuma RM 90.. kalau kat malaysia jangan mimpi yer.. kalau kat malaysia anggaran 4 meter 500 cam tu.. bermaksud kualiti yang mahal...

murah ke tidakkkkkkkkkkkkk

kak tengku borong satu guni.. di ulangi 1 guni... sebab dia kan weeding planer ter sohor Agong Touch Bridal.. naik  kusta kaki akak menggu dia memilih kain... muka gembira ria dapat beli kain...

lepas memborong kitorang nak p mencekik.... kena cari betul2 sebab banyak gak kedai cina..entah halal ke tidak x tau.. so kitorang makan jugak dalam mall tu... kat sini x kira lah ko dalam mall canggeh ke x ker... bebas untuk menghisap rokok.. so dalam mall pun leh makan sambil isap rokok...

so kerana akak n kak tengku ni spesis naga..kami amat gembira sbb  lepas mencekik leh trus menaga je kat situ.. itu satu part aku suka...

kat medan ni banyak gak yang kaya.. yang misekin pun banyak... kebanyakan yang kaya tu ramai cina.. cina indonesia yang berbahasa indonesia...

lepas kusta tangan dan kaki ikut kak tengku soping.. so balik lah hotel untuk rehat...

semua perjalanan kitorang menaiki BETOR..sebab murah n cepat... kat medan ni semua bendar ko leh tawar.. so nak beli apa nak naik apa tawar je kaw kaw... kak tengku mmg kaki tawar..so semua dapat super murahhhhh.... jangan gila2

tapi jangan terperanjat..sbb kat sini rule jalan raya diorang main bedal je..nak lalu arah bertentangan ke..nak pakai helmet ke..nak naik 3 orang ke.. suka hati yer.. lampu merah hanya perhiasan ok...


malamnya kitorang makan di Merdeka Walk... yang kononnya ala2 bintang walk... banyak stall makanan yang ok.. kat sini orang kelas bawahan x makan.. mereka kata mahal..walhal kalau kat malaysia harga nya stardat biase2 je..kira ok..

tempat selesa..macam ko duk kat sidewalk cafe bintang walk.. open..

ko duduk je semua waiter dr kedai berlainan berebut nak lempar menu kat meja... kena pilih mana ko nak makan..macam2 makanan... kat ni agak terjamin kebersihan dia..sbb kita tau mana dia cuci pinggan n masak.. so x lah takut sakit perut...

di nasihatkan supaya jangan makan sembarangan di tepi jalan..sbb kat indon ni..air paip dia sendiri kotor tau.. so kalau nak minum air mineral sila pastikan beli di kedai cam 7eleven cam tu...so kita tau dia bersih.. kalau beli tepi jalan or makan kat warung entah apa2 tu..yakin akan sakit perut.....

so makan kat sini santai.. suasana pun ok..bersih... mereka kata sapa makan kat sini orang kaya je.. walhal harga dia macam ko makan kat medan selera je... sedeeeh kan sebab diorang kat sini dintis...

yang penting waiter dia semua kendu uollsss... semua elok...semua elok untuk di bawa pulang... kata meraka kalau mereka di medan..siapa yang enggak ganteng..peluang pekerjaan agak susah.. sebab rakyat dia ramai..who look the best senang dapat keje.. sapa yang muka tahap besi buruk tu lah susah dapat keje.. sbb tu lah yang datang malaysia semua muka cam selipar buruk..sbb kat negara sendiri susah dapat keje.. pahammmmm

lepas makan balik tidooooo... dalam masa 3 saat kat tengku trus berdengkur...bunyi dengkur dah macam enjen lori tanah dah ....penat yer soping kak tengku.... 

Day 2

bangun pagi turun bekpes kat hotel... bufet breakfast yang pelbagai..sedap..makan kenyang2 sebab nak teruskan soping lagi.... horeyyyyyy.... kak tengku yang soping.. aku tukang angkat barang je...

kami terus ke pasar sentral @ medan mall...

kat sini banyak jual barang borong.. pasar dia ada 3 bahagian ..buruk..separa buruk..cantik berekon (medan mall).. so kitorang p tempat buruk... sini orang malaysia ramai x tau sebab dia buruk n jarang orang malaysia p...

kat sini banyak barang boleh beli..macam2..cadar..baju..rambut palsu..mekap..barang pengantin..n bagai2 lagi...

kat sini barang pengantin cam dulang hantaran n lain2 mmg murah tahap dewa....tahap dewa...

kat sini kak tengku beli sanggul pengantin..mmg murah...RP 25 000 ke atas jer .. dalam RM 6 - 10 cam tu...
sanggul besar n sangat cantik.. kalau kat masjid india sanggul tu diorang jual RM 50 yer... so sekali lagi kak tengku beli seguni rambut...

akak sempat juga belikan rambut palsu untuk kawan akak..anggaran dalam RP120,000 = RM 35 -40 cam tu... kalau kat malaysia RM 120 ke 200 harga dia... so belilah rambut seperti orang gila..hari2 leh tukar rambut palsu lain2...

sangat kusta yer kaki ni..dengan barang banyak..sampai terpaksa naik dua bentor utk balik hotel sebab banyak sangat beli....

blah petang lak kitorang ke Petisah... macam semuahouse lah kaedahnya... kat sini banyak jual tudung...baju pun banyak..tapi tung2 dia semua pesen indon yang orang malaysia takut nak pakai..pesen yang melampau2..yang soooooo indon style...kiranya kalau ko pakai kena hina lah...tapi bagi mereka cantik sangat lah tu...

barang mekap pun banyak jual..best sangat leh jalan2...

baju pun jubah2 style indon..ade banyak gak yang cantik... so adelah beli sikit2 kat sini kan...

malam cam biase makan di merdeka walk...

tapiiiiiiiiiii malam tu ada peristiwa yang berlaku yer....

malam tu akak n kak tengku nak p makan di merdeka walk..sewalah bentor.. yang bawak tu orangnya kecik je..halus... dan kami naik besar gajah...

malam tu jalan agak banyak keter...so sampai lah kat jalan ni ..jalan keretapi yang menyeberangi jalan raya.. yang pelik x de pagar penghalang yer..apakah lagi lampu isyarat.. kiranya kalau keretapi lalu main redah je lah...

sampai je kat jalan tu..macam banyak lobang2..lalu je situ.. betor tu tayar sebelah masuk kat lobang kat rail keretapi tu.. lantas betor tu terbalik ko..sebab dua gajah naik so x seimbang...tengah jalan ..akak n kak tengku tercampak keluar ko..2 gajah tergoleh atas jalan...betor tu nyer canvas terkoyak dengan orang bawak tu skali tergolek...


mmg sakit tapi sebab kelakar kitorang ketawa x henti2 yer... bayangkan lah dua galah tercampak kat landasan keretapi..x ke hazabbb...nasib baik kereta belakang benti kalau x dah jadi lempeng aku kat medan... azab azab...orang etngok je aku..rasa dah macam pertunjukan sarkis dahh... hahahaha

Day 3

hari ketiga kami menuju ke pajak sambas...kat sini jual barang mekap, barangan saloon... kawasan dia buruk..cam haram..tapi jual barang mmg murah..nak beli barang saloon mmg murah gila...kalau ko beli barang saloon kat sungaiwang tu murah sini ko murahkan lagi 3 kali... so pikir sendiri...

akak banyak lah jugak memborong kat sini... kawasan dia cam busuk je ..cam sedehhh..tapi barang dia tip top uollsssssss

hari ketiga ni dah rilek2 je..sebab banyak barang kak tengku dah dapat...so cuma chek2 mana yang belum beli or nak tambah...

malam nya akak n kak tengku p ke medan fair.. pasaraya besar ..barang dia murah2..macam2 ada.. kat sini akak memborong kasut kat payless... harga semua diskaun..semua bawah RP100,000 ...beli kasut x hengat dunia... saiz besar banyak...

kalay Payless malaysia harganya mahal .. kat medan ni akak dapat beli stiletto yang meletop dengan harga RP70 000 = RM 20 000 je..yang kalau kat malaysia harga nya RM 100 lebih... so agak2 kalau ko jumpe murah cam ni ko beli satu je ke..akak borong sekedai ok...hahahahaahahahaha.... seronoknyaaaaa


so sempat juga beli ole2 depan hotel hotel kitorang.. bika ambon..macam kek gula hangus cam tu..diorang siap pek kan senang bawak naik kapal terbang.. mur mur sahaj uollssss


malamnya kitorang lepak di warkop = Warung Kopi.. kak sini bukak malam sampai ke pagi..warung panjang dan banyak anak muda melepak...kalau kita lepak kedai mamak kan..diorang lepak kat warkop lah.. warung buruk je..tapi banyak anak ikan meletop lepak lepas abis kerja ok...pemandangan indah uollssssss


adalah gak akak nampak pondan2 indon kat sini..tapi nasib baik aku n kak tengku lagi cantik...

Day 4

hari ni nak balik dah.. tapi akak mmg teringin nak beli sandal kat medan mall..mungkin sebab nak raya cina diskaun semua 70%... selipar aku cuma RP80 000 jer... kalau kat sini ratus rega dia uolsss....

waktu akak naik betor tu akak tanya dia..pak medan mall berapa pak..katanya 14 ribu.. so naik je lah..sbb xde duit pecah akak bg je lah 20 ribu tu..Pak bakinya disimpan aja ya pak...

punya lah gembira...dapat 20 ribu... siap dokan utk akak lagi..terharu akak tengok...

tapiiiii... kalau korang okhlas nak bagi boleh bagi... diorang ni pandai sangat drama tau... so hati2...

akak jalan sorang2 ..kak tengku sibuk pek barang.. pegi 2 beg..balik 7 beg...mampoooooo..

kul 12 checkout... pak supir yang kitorang naik waktu sampai tu kitorang dah charted utk kutip masa balik... so tambang ke kuala namu 150 ribu juga...

flight balik adalah jam 5.30 waktu indon.. so sampai awal lah kat airport... so pose je lah...yang penting dalam airport cafe dia leh isap rokok... suprise akak...

balik kena airport tax RP 75 000 seorang.. 

departure hall dia cantik tapi...tapi kalau nak kencing kena kuar balik..and kena lalu security check lagi...
balik naik air asia malaysia.. so lega..ramai rupanya orang malaysia pi becuti ke medan ni..ramai yang ke danau toba rupanya.. tapi masa akak p tu gunung sinabong ngah meletop uollsss..gunung berapi..

so akak mmg recomend korang ke kota medan.. kotanya x sehebat jakarta..tapi amat seronok utk soping n tengok budaya luar.. x perlu belanja besar sebab tiket bergi balik cuma RM130.. kalau pandai cari tarikh bawah 100 pun leh dapat...

akak bersyukur sangat sbb jadi rakyat malaysia..sbb sesusah2 kita kat indon sana hidup lagi hazab uollsss... yang belom tentu kais pagi dapat makan pagi.. so akak bersyukur sangat...

so cau cincau uolssss

Let's SHOPPING Uollss!